iblis tidak pernah menjadi kekasih Allah, kerana


*IBLIS ITU SANGAT ALIM*

Jika engkau bertanya tentang Al Quran kpd iblis, maka iblis akan dapat menerangkan dgn sangat jelas, kerana iblis tahu bila ayat itu turun dari langit...

Jika engkau bertanya tentang ilmu hadis kpd iblis, maka iblis akan dapat menjelaskannya dgn lancar,
kerana iblis tahu asbabul wurud dari hadis tersebut...

Jika engkau bertanya tentang kisah para nabi, iblis akan dapat menceritakannya dgn baik, kerana iblis sudah ada sejak nabi Adam masih berada di dalam syurga...

Iblis ahli Quran...
Iblis ahli hadis...
Iblis ahli riwayat...
Iblis ahli ibadah...
Iblis alim/pandai dalam segala ilmu...

Tapi iblis tidak pernah menjadi kekasih Allah, kerana dalam diri iblis ada kalimat...

*“AKU LEBIH BAIK DARI KAMU”*

Semoga sedikit ilmu yang dititipkan Allah di hati kita tidak menjadikan kita sombong dalam segala urusan.

Kita juga akan faham bahawa ilmu tak menjamin seseorang itu menjadi taat dan soleh, serta dikasihi Allah.

Yang aku takut...
hatiku kian mengeras dan sukar menerima nasihat, namun sangat pandai menasihati orang lain.

Yang aku takut...
aku merasa paling benar, sehingga merendahkan yang lain.

Yang aku takut...
egoku terlalu tinggi, hingga merasa paling baik di antara yang lain.

Yang aku takut...
aku lupa bercermin diri sendiri, namun sibuk berprasangka buruk kepada yang lain.

Yang aku takut...
ilmuku akan membuatku menjadi sombong dgn memandang yang lain lebih rendah ilmunya dariku.

Yang aku takut...
lidahku makin lincah membicarakan aib orang lain, namun lupa dengan aibku yang menggunung.

Yang aku takut...
aku hanya hebat dalam berkata namun buruk dalam perbuatan.

Yang aku takut...
aku hanya cerdas dalam mengkritik, namun lemah dalam memperbaiki diri sendiri.

Yang aku takut...
aku membenci dosa orang lain, namun di saat aku sendiri yang membuat dosa aku tidak pula membencinya.

Semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala senantiasa menyedarkanku sehingga aku lebih rajin menilai kelemahan dan keburukan diriku sendiri daripada menilai keburukan orang lain. Aamiin...

Copas .
*SELALULAH MELIHAT KE DALAM HATI*

~buta selain ALLAH~


Tidak ada komentar:

Posting Komentar


Wiremesh murah hubungi Afandi - 081233336118. - Ada juga besi beton murah.

Jasa Pembuatan Pagar, Kanopi (+Renovasi)
WA ke 081233336118